Rymdmiljardär presenterar nytt transportmedel

Dollarmiljardären Elon Musk är känd för att ha grundat betalningssystemet Paypal, rymdtransportföretaget SpaceX och elbilsfirman Tesla.

På måndagskvällen lanserade han ett första utkast av ett femte transportmedel, ett alternativ till flyg, tåg, bil och båt.

Bärs fram av luft

Innovationen kallas Hyperloop och bygger på att transportera passagerare i aluminiumkapslar – som svävar friktionsfritt i en ståltub.

Kapslarna ska skickas i väg med hjälp av “magnetiska acceleratorer”. Och under kapseln ska det finnas skidor.

– Kapslarna ska bäras fram av luft som pumpas ut ur små hål under skidorna, säger Elon Musk till Bloomberg Businessweek.

Drivs av solen

Enligt Musks beräkningar skulle transportsystemet, som ska drivas av solenergi, vara kapabelt till hastigheter på upp till 1,220 kilometer i timmen. Det skulle innebära att sträckan Stockholm-Göteborg skulle ta under 20 minuter att tillryggalägga.

Än så länge finns Hyperloop bara på pappret. Själv säger Elon Musk att han inte har tid att förverkliga projektet – och välkomnar andra att ta vid. “Hyperloop publicerar jag som open source”, skriver han på Twitter.

Här försvinner resorten i slukhålet

I går kväll larmades räddningspersonal till resorten Summer Bay Resort i Florida, rapporterar CNN.

De boende hade hört knakande ljud och fönster som krossades.

Det visade sig att ett nästan 20 meter brett och 5 meter djupt slukhål höll på att svälja byggnaden.

Boende evakuerades

Ungefär 35 personer befann sig på resorten – och evakuerades omedelbart.

Enligt personalen på resorten ska ingen ha skadats när byggnaden kollapsade, skriver CNN.

Räddningsledaren Tony Cuellar tror inte att slukhålet kommer att fortsätta expandera.

– Det växer inte på bredden så vi håller bara koll på om det blir djupare, säger räddningsledaren till NBC.

Över 500 slukhål

Slukhålen är relativt vanliga i Florida. Aftonbladet rapporterade i mars i år om Jeff Bush, 37 – som försvann när ett slukhål öppnade sig under hans sovrum i Florida.

Sedan 1954 – när myndigheterna i Florida började föra statistik över slukhål – har över 500 stycken rapporterats in.

Det största drabbade Orlando 1981 – och mätte hela 122 meter i bredd.

Djurinvasion på svensk mark

Pungätande pirayasläktingar har skymtats utanför Skånes kust och vassa vandrarmusslor skär upp fötterna på badgäster i Mälaren och Roxen. Båda arterna har en sak gemensamt: De hör inte hemma här.

– De invasiva arterna konkurrerar ofta ut de befintliga. Ekosystemet förskjuts och dessutom kan de ha sjukdomar med sig, säger Ulf Gärdenfors, professor på Sveriges lantbruksuniversitet.

Han är tillförordnad chef på Artdatabanken och håller stenkoll på vilka arter som hör hemma i Sverige och vilka som räknas som inkräktare.

Hotar djurlivet

Trots att det spontant kan verka trevligt med fler djur att jaga eller äta är det sällan en positiv nyhet för det befintliga djurlivet.

– Vi har nya arter som har varit etablerade länge men som har inneburit stora förändringar. Ta minken till exempel, den har helt staplat om i djursamhället och utgör ett hot mot fågelbeståndet, säger Ulf Gärdenfors.

Öronmaneterna försvinner

De senaste åren har framförallt två djurarter varit i forskarnas fokus: Mårdhunden som tar sig in i landet via gränsen mot Finland och den amerikanska kammaneten som etablerat sig på västkusten.

– Jag har studerat maneterna på västkusten i sex år och antalet öronmaneter har minskat betydligt. Det verkar som att kammaneterna konkurerar om utrymmet med öronmaneterna, säger Lene Friis Möller, manetforskare vid Göteborgs universitet.

Transporter stora boven

Orsaken bakom djurinvasionen beror framförallt ökade transporter. Havslevande organismer följer med i fraktfartygens stora barlasttankar och sprids när tankarna töms. Nya växter kommer med lastbilstransporter och i fröblandningar.

Totalt rör det sig nu om 228 främmande arter som har etablerat sig i Sverige.

– Växterna påverkar ofta större arealer. Många arter har spritt sig enormt, titta bara på den amerikanska blomsterlupinen. Den står i vartenda backkrön upp till södra Norrland, säger Ulf Gärdenfors.

Avpixlat ligger nere efter attack med skräpdata

Aftonbladet har i en rad artiklar granskat den främlingsfientliga hemsidan Avpixlat, känd för att sprida rasism, muslimhat, peka ut och attackera personer med invandrarbakgrund på nätet.

Så sent som i juni avslöjades riksdagsmannen Kent Ekeroths hemliga engagemang i arbetet med sajten.

Men sedan i lördags ligger sajten nere. Avpixlats Twitterkonto meddelade under måndagen att sajten utsatts för en ”extremt kraftfull” överbelastningsattack.

De omfattande attackerna har fått Avpixlats webbhotell på “nordamerikanska kontinenten” att helt enkelt stänga ner sajten, skriver Dagens opinion.

“Ryska maffian kan ligga bakom”

Sajtens mest frekventa skribent och redaktör, Mats Dagerlind, har flera teorier kring vad som kan ligga bakom:

“Det som har hänt nu är att någon antirasistisk organisation eller autonomvänstern har haft kontakt med någon kriminell organisation, kanske ryska maffian eller liknande, som har enorma resurser att skicka skräpdata och nu mot betalning attackerar Avpixlat.

Redaktionen överväger nu att polisanmäla händelsen.

Telia hängde ut Madelenes samtal

Vem som helst kan ta del av de privata handlingarna där namn, adress, telefonnummer och fullständiga samtalsspecifikationer framgår.

En av de drabbade som Aftonbladet varit i kontakt med är Madelene Dalebrand Wachler från Hudiksvall. Hon har fått ett 20-tal fakturor utlagda på nätet.

– Det känns inte alls bra. Det står ju precis vem jag har ringt till sedan 2012, säger hon när Aftonbladet ringer upp.

Hemliga nummer

I och med att samtalsspecifikationerna har hamnat på nätet har alla Madelenes vänners fått sina telefonnummer offentliggjorda.

– Jag har kompisar som har skyddade telefonnummer. Nu har deras nummer också läckt ut tack vare Telia. Det är det värsta, säger Madelene.

Hur många som drabbats är oklart. När Aftonbladet gör en enkel Google-sökning dyker ett tiotal fakturor från Telia och Halebop upp. Flera Telia-kunder som Aftonbladet varit i kontakt med hittade sina fakturor efter att ha sökt på sitt namn.

På Telia Sonera hade man enligt den informationsansvarige Hans G Larsson ingen aning om säkerhetsluckan fram till att Aftonbladet tog kontakt på måndagseftermiddagen.

Ledningen informerad

– Det här är naturligtvis helt oacceptabelt och det är något vi får titta på omgående. Vi har ju sekretess för våra kunder och det här involverar även personuppgiftslagen, säger Hans G Larsson.

Enligt företaget arbetade ett stort antal personer med att stoppa läckan under måndagskvällen.

– Vi söker efter vad som är orsaken på flera fronter. Vi har informerat ledningen och ansvariga i våra grannländer. Vi ser väldigt allvarligt på det inträffade.

“Kränker integriteten”

Enligt flera säkerhetsexperter innebär säkerhetsluckan stora risker för dem som hängts ut.

– Det är verkligen att kränka den personliga integriteten att inte kunna hålla ordning på det här. Det lutar åt att man kommer rakt in i en databas. I så fall har de som gjort den här databasen gjort ett väldigt dåligt säkerhetsjobb, säger it-säkerhetsexperten Tomas Djurling.

Han får medhåll av it-säkerhetsexperten Joakim von Braun:

– Det är ju den typen av information som annars till exempel polisen får lov att begära när de bedriver spaning på brottslingar. Det går ju att kartlägga en person med hjälp av informationen eller skriva till deras bekanta att de behöver låna pengar och liknande, säger han.

54-årige rymlingen omhändertagen

KONTAKT

Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson

Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Sajtchef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Aftonbladet Plus KundcenterE-post

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB

Jesus visade sig – i mjukglass

I förrgår gjorde Kristina Klavus dotter Julia, 15, en färgglad sorbet.

Kristina gjorde mjukglasen.

Anrättningen smakade himmelskt. Av en anledning.

– När jag tittade på mjukglassen såg jag att den var formad som Jesu ansikte, säger Kristina.

Hon blev minst sagt förvånad.

 

Predikanten inte förvånad

Men det blir inte den legendariske väckelsepredikanten Målle Lindberg, 83, när han får höra talas om miraklet:

– Herren uppenbarar sig i de mest skiftande sammanhang. Det är inte omöjligt att Han gör sig påmind i en mjukglass, slår han fast.

– Du behöver bara titta dig omkring i naturen för att se att Gud är en tusenkonstnär. En glassklick är faktiskt ganska enkel i det sammanhanget.

Kristina har ingen annan förklaring till Jesus än sina “magiska händer.”

 

De andra glassarna, föreställde de lärjungarna?

– Det hann vi aldrig se innan de försvann.

Glassjesus själv blev tyvärr också ganska kortlivad.

– Jag åt faktiskt upp honom, säger Kristina.

– Nu är det bara att hoppas att han helar kropp och själ.

Ryanairpiloter kritiska mot bolagets säkerhet

Inom Ryanair tillåts inga fackföreningar, men The Ryanair Pilot Group är en inofficiell företrädare för bolagets piloter.

När gruppen i april organiserade en namninsamling där flera hundra Ryanair-piloter uttryckte oro över bolagets anställningsvillkor, kom ett bryskt svar från ledningen:

“Alla Ryanair-piloter som deltar i denna så kallade namninsamling om säkerhet gör sig skyldiga till allvarligt tjänstefel och kan komma att avskedas”, hette det i ett meddelande till bolagets piloter.

Skrämmande bild

Efter att Ryanair hotat piloterna som skrivit på namninsamlingen genomförde The Ryanair Pilot Group en enkät som besvarades av 1093 piloter inom bolaget.

Resultatet av enkäten. som tv-kanalen Channel 4 har kommit över, ger en skrämmande bild av flygsäkerheten på Ryanair:

89 procent (omkring 970 piloter) anser att Ryanair inte har en öppen och transparent säkerhetskultur.

67 procent av de tillfrågade känner sig tveksamma till att anmäla säkerhetsproblem via Ryanairs interna system.

94 procent anser att Irlands luftfartsmyndighet och motsvarande EU-myndighet (EASA) borde undersöka hur Ryanairs anställningsvillkor påverkar flygsäkerheten.

90 procent av piloterna tycker inte att de får tillräckligt med information om tidigare säkerhetsincidenter som inträffat med Ryanairs flygplan.

”Bara betalt när de flyger”

Två av tre piloter inom Ryanair har så kallade noll-timmars-kontrakt. De får inte flyga för något annat bolag, men är samtidigt inte garanterade en enda flygtimme i månaden.

- De får bara betalt när de flyger, säger en anonym pilot till den brittiska tv-kanalen Channel 4, som sänder ett program om säkerhetskulturen på Ryanair under måndagskvällen (klockan 21:00 svensk tid).

Ryanairs VD Michael O´Leary har tidigare hotat fackligt aktiva piloter med avskedande.

Ryanairs svar på Channel 4:s enkätavslöjande är att ledningen “avvisar falska påståenden från en liten grupp piloter” som bara är ute efter att försöka bygga upp en fackförening inom företaget.

Bolaget hävdar att de uppfyller samtliga EU-krav på flygsäkerhet.

”Ganska hårresande”

Hans Kjäll, flygsäkerhetsanalytiker på Nordic Safety Analysis Group och tidigare på Luftfartsstyrelsen, säger:

- Det är ju ganska hårresande att piloterna inte har något förtroende till företagets rapporteringssystem och att de inte får någon feedback från rapporteringssystemet. Det är ytterst allvarligt.

- Slutsatsen tycker jag är att man ska göra en rejäl inspektion och förelägga bolaget att hädanefter ha regelbundna pilotmöten och lägga upp på nätet så att piloterna kan läsa om alla incidenter, så att de förstår var problemområdena inom företaget ligger.

Två döda i busskraschen

Två personer har omkommit efter en frontalkrock mellan en svensk turistbuss och en norsk buss på riksväg 55 i Norge, skriver VG.

– Klockan 17.55 fick vi det bekräftat att två personer har omkommit. Men vi har ingen översikt på antalet skadade eller skadeomfånget, säger polisens insatsledare Hans Petter Harlem till tidningen.

Enligt Bergens Tidende pågår just nu livräddande insatser på flera personer efter krocken som ägde rum vid Ferdal mellan Sogndal och Leikanger i Norge strax innan klockan 17.

På den svenska turistbussen satt 22 asiatiska passagerare som är på rundtur i Norge.

Det är Bergkvara buss som kör turen.

– Chauffören är svårt chockad, jag vet inte så mycket mer än att några av passagerarna ska vara allvarligt skadade, säger Mikael Andersson, trafikledare på Bergkvara buss i Kalmar till TT.

30 personer befann sig ombord på de två bussarna vid krocken och enligt uppgifter från Bergens Tidende ska två personer vara allvarligt skadade. Enligt vittnen på plats var flera passagerare tvungna att skäras loss av räddningstjänsten. De svårast skadade har flugits till Haukelands universitetssjukhus med ambulanshelikopter.

Resten av passagerarna har förts till Sogndal där kommunen har upprättat en krisgrupp.

“Alla rutor är krossade”

Jakob Aleksandersen som bor vid olycksplatsen säger till tidningen att bussarna är ordentligt tilltygade.

– Jag står och tittar på dem nu. Det är stora skador på den ena bussens front. Alla rutorna på bussens vänstra sida är krossade, säger han.

Svenska utrikesdepartementets presstjänst uppger för TT att UD ännu inte har fått men söker information om olyckan.

Olyckan i Norge inträffade bara tre dagar före årsdagen av den ökända Måbødalsolyckan som hände den 15 augusti 1988. Då förolyckades 16 svenskar, varav tolv barn, när deras buss körde in i en bergvägg i en tunnel i norska Måbødalen.

 

Texten uppdateras

Begärs häktad för knivmord

KONTAKT

Tjänstgörande redaktör: Micke Andersson

Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin

Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin

Sajtchef: Andreas Aspegren

Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm

Telefon växel: 08 725 20 00

Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se

Aftonbladet Plus KundcenterE-post

Org.nr: 556100-1123

Momsregistreringsnr: SE 556100-112301

© Aftonbladet Hierta AB